A start-stop extrával rendelkező autókhoz speciális AGM és EFB technológiával készült start-stop akkumulátorra van szükség.
Az üzemanyag fogyasztás csökkentése és a légkörbe jutó károsanyag kibocsátás mérséklése érdekében a gépjármű gyártók folyamatosan olyan innovatív technológiai megoldásokat kínálnak, amelyek a motor és a vele kapcsolatban álló egységek működésének optimalizálására szolgálnak. Az egyik ilyen legsikeresebb technológiai megoldás a start-stop rendszer, amely rövid ideig tartó megállások alkalmával leállítja a motort - például forgalmi dugókban, vagy a közlekedési lámpák előtt történő várakozás esetén.
Ilyen technológiával rendelkező gépjárművekbe a legideálisabb választás akkumulátor esetén az AGM ( Absorbed Glass Mat ) technológia, ahol a sav üvegszálas gyapotban van felitatva. Működési elve ugyanaz, mint egy körcellás technológiával készült (pl. Optima) akkumulátoré, de itt a lemezek hagyományos módon helyezkednek el egymás mellett, vagyis a sav fel van itatva az üvegszálgyapotban. Az AGM típusú akkumulátorok előnye, hogy az élettartamuk 6-7 év, nincs folyékony elektrolit, vagyis sav benne, nincs ólommassza kipotyogás, nincs nagy mértékű szulfátosodás, ciklusálló, azaz bírja a lemerülés - feltöltés folyamatát. Az ilyen akkumulátorok hivatalos elnevezése kötött savas akkumulátorok.
A BMS (Battery Manager System) akkumulátor ellenőrző rendszer minden start-stop rendszerű autóban megtalálható. Ezekben a járművekben az akkumulátor cseréjéhez számítógépes segítség szükséges. Jelenleg nincs minden kereskedőknek erre alkalmas készüléke, ill. műszere. A BMS rendszer az akku életét, viselkedését vizsgálja és méri.
A start-stop rendszerű autók előnye, hogy álló helyzetben a motort leállítják. A fogyasztók (világítás, légkondícionáló, ventilátor, rádió) áramellátását ilyenkor az akkumulátor adja. Az akkumulátornak mindenképpen ciklusállónak kell lennie, ennélfogva csak az AGM vagy EFB technológiával készült akkumulátor szerelhető a start-stop rendszerű autóba.
Mikor a BMS rendszer úgy érzékeli, hogy az akkumulátor olyan mértékben lemerült, hogy indítási problémák léphetnek fel, beindítja a motort és nagy áramerősséggel, ill. amperszámmal elkezdi visszapótolni a hiányzó áramot. Ahogy az akkumulátor egyre idősebb lesz, egyre nagyobb árammal kell tölteni, mivel egy régebbi akkunak nagyobb az ellenálló képessége.
Amikor az akkumulátor elromlik és egy újat vásárolunk helyette, a BMS rendszert át kell programozni a számítógép segítségével, hogy az új akkumulátort ne nagy árammal kezdje tölteni. Ha nincs átprogramozva, akkor a rendszer úgy érzékeli, hogy még mindig a régi akkumulátor van az autóban és akkor kb. 2 hónap alatt a rendszer túltölti az akkumulátort és az tönkremegy. Ha nem rendeltetésszerű használat miatt megy tönkre az akku, akkor erre a meghibásodásra nincs garancia.
Az autó akkumulátorok árát számos tényező befolyásolja, melyek közül a legjelentősebb a minősége. Természetesen az ólom világpiaci ára is kiemelt szerepet kap az akkumulátorok árában. Ezeken kívül még az akkumulátor mérete és az alkalmazott technológia is hatással van egy akkumulátor árára. Ennek okán egy start-stopos akkumulátorért ugyanabban a házméretben akár kétszer annyit is fizethetünk, mint egy sima savas társáért.
Egy olcsóbb akkumulátor legfőbb ismérve, hogy nem rendelkezik ismert, jól hangzó márkanévvel és az élettartamát tekintve a töredékét tudja egy ismertebb (mint például a nálunk is kapható Varta márkájú start-stop akkumulátornak. A drágább akkumulátor megvásárlása valójában sok esetben kifizetődőbb, mert míg egy kedvezőnek tűnő árú akkumulátor üzemideje 1-2 év, addig egy prémium akkumulátor akár 6-7 évet is képes gond nélkül üzemelni.
A start-stop rendszerrel rendelkező gépjárművekbe kizárólag AGM (VRLA) és EFB típusú akkumulátort szerelhetünk. A napjainkban forgalomba hozott, újabb autók már szinte kivétel nélkül AGM, illetve EFB akkumulátorokkal kerülnek forgalmazásba. Ezekhez úgynevezett start-stop akkumulátorok szükségesek. Az autógyártók a start-stop rendszert nem olyan okból találták ki, hogy csökkenjen az üzemanyagot fogyasztás, hanem a szigorú előírások betartásával a károsanyag kibocsátást csökkentsék. Tehát ha az autó nem megy, akkor ne szennyezze a környezetet, ezért leállítja a motort. A fogyasztók (világítás, légkondícionáló, ventilátor, rádió) áramellátását ilyenkor az akkumulátor adja.
Az akkumulátornak mindenképpen ciklusállónak kell lennie, így csak az AGM és EFB technológiás akku szerelhető a start-stop rendszerű autókba. Mivel ilyen üzemeltetés mellett az autó minimum ötször többet indít naponta, ezért a gyorsabb elhasználódás az indítómotort ( önindítót ) és az akkumulátort is érinti. Ezért a hagyományos akkumulátorok hosszabb távú használata a start-stop rendszer üzemeltetése mellett szinte kizárt.
Az AGM rövidítés jelentése Absorbed Glass Mat, vagyis üvegszálban felitatott elektrolit. Valójában úgy néz ki, hogy az ólomlemezek közé üvegszálgyapotot tesznek, ami maradéktalanul felissza a savat. Így az akkumulátorban eltűnik a folyékony elektrolit, és a lemezek között az üvegszálgyapot megakadályozza, hogy az ólommassza leváljon, illetve a lemezek egymáshoz érjenek. Így jelentősen csökken a zárlat és az elhasználódás előtti kapacitásvesztés esélye.
Az EFB rövidítés jelentése Enhanced Flooded Battery, vagyis továbbfejlesztett elárasztott akkumulátor, ami a gyakorlatban üvegszállal megerősített, folyadékos akkumulátort jelent. Az AGM akkumulátorral ellentétben ez nincs kitöltve üvegszálgyapottal, tehát a sav lötyög benne, viszont az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami szintén megakadályozza a massza leválását és megerősíti a lemezeket, hogy a használat során ne tudjanak egymáshoz érni.
Egy másik három betűs szó, amit gyakran hallunk a start-stop rendszerrel működő autóknál, az a BMS (Battery Manager System), más néven akkumulátor ellenőrző rendszer, ami minden start-stop rendszerű autóban megtalálható. A BMS rendszer az akku életét és viselkedését vizsgálja és méri. Amikor a BMS rendszer úgy érzékeli, hogy az akkumulátor olyannyira lemerült, hogy indítási problémák léphetnek fel, beindítja a motort és nagy amperszámmal elkezdi visszapótolni a hiányzó áramot.
Ahogy az akku öregszik, egyre nagyobb árammal kell tölteni azt, mivel egy öregebb akkunak nagyobb az ellenálló képessége. Amikor az akkumulátor tönkremegy és egy újat teszünk a helyére, a BMS rendszert át kell programoznunk a computer segítségével, hogy az új akkut ne nagy árammal kezdje tölteni. Ha nem programozzuk át, akkor a rendszer azt hiszi, hogy még mindig az öreg akkumulátor van az autóban, és akkor kb. 2 hónap alatt a rendszer túltölti ( megfőzi ) az akkut és az akku tönkremegy.
A start-stop rendszerhez alkalmas akkumulátorok ára némely esetben akár kétszerese is lehet a hagyományos akkumulátorokhoz képest. A magas árnak azonban több oka is van: többletköltséget jelent egyrészt a gyártási technológia, valamint a 30 %-kal nagyobb teljesítmény is, amit természetesen úgy érnek el a gyártók, hogy több nyersanyagot (ólom) használnak fel a gyártás során. Egy hasonló méretű hagyományos akkumulátor akár 5 kilogrammal is könnyebb lehet, mint méreteiben ugyanakkora start-stop rendszerhez alkalmas társa.
Ha egy hagyományos akkumulátort építünk egy start-stop rendszerrel szerelt autóba, akkor az indítási problémák valójában egy éven belül jelentkezni fognak, függetlenül attól, hogy a start-stop funkciót használjuk vagy nem. A BMS rendszer nem egyenletesen tölti az akkumulátort. Egy hagyományos autó esetében a motor leállításával egyszerre a fogyasztók is lekapcsolásra kerülnek. A start-stop rendszer azonban álló motor mellett, a piros lámpánál is üzemelteti a fényszórót, a fűtést, a klímát, a rádiót, stb., vagyis erőteljesen meríti az akkumulátort, majd a megszokottnál nagyobb teljesítménnyel kezdi tölteni, amint lehetősége van rá. Ezt a fajta ciklusos töltést a hagyományos akkumulátorok a mindennapokban nem bírják, idő előtt tönkre mennek, ezért az ilyen használatra alkalmatlanok.
Az AGM akkumulátornak magasabb töltési feszültségre van szüksége, ezért a hagyományos generátor 14,4 Volt töltése előfordulhat, hogy kevés lesz. Az AGM akkumulátor töltéséhez legalább 14,7 - 14,9 Voltra van szükség. Ezért sem ajánlott hagyományos, nem start-stop rendszerű autóba AGM akkumulátort behelyezni. Tönkre ugyan nem teszi az autót, de nem fogja tudni teljesen feltölteni a generátor.
Kialakításukat tekintve kétféle akkumulátor típussal találkozhatunk: az európai szabvány és a japán - ázsiai szabvány szerint készültekkel.
Az európai szabvány 5 + 1 alapméretből áll.vAhogy nő az amperóraszám, úgy azzal együtt nő az akkumulátor méretének hossza. A szélessége és a mélysége minden esetben egyforma: 175 mm. A magasságukban 2 méret létezik: vagy 175 mm (alacsony) vagy 190 mm (magas).
A hosszúságot tekintve a méretek a következőek lehetnek:
A +1 méret teljesen egyedi típus: 400 mm hosszú, 105 Ah-ás méretű akkumulátor a nagy köbcentis AUDI, BMW, VW, Mercedes (link az akkukeresőre) autókba való. Ebben az esetben muszáj ezt a hosszított, emelt indítóáramú akkut szerelni a megnevezett autókba, mivel ha kisebb akku kerül a helyükre, néhány elektromos berendezés nem fog megfelelően működni a járműben.
Az 5 alaptípusból minden esetben megtalálható a 175 mm és 190 mm magasságú, és a jobb, illetve bal pozitívos változat is.
A +1 ritka típus csak jobb pozitívos és 190 mm magasságban létezik.
FONTOS! Az összes európai autót jobb + akkumulátorral szerelik.
Összetettebb és kényesebb eset a japán, ázsiai, koreai, indiai és amerikai autók helyzete. Ezeknek az autóknak a számára a Távol-Keleten kicsit eltérőbb méretű akkumulátort fejlesztettek ki: a japán típust.
Ebben a kategóriában 3 méret létezik. Magasságuk egységesen 200 mm és jellegzetességük, hogy a pólus kivezetések a tetejéből emelkednek ki, míg az európai szabványnál a saruk süllyesztve vannak.
Az első két méret kis kategóriás benzines autóknál található meg. Az ilyen autók akkumulátorának szélessége, illetve mélysége 130 mm, hossza 190 mm vagy 240 mm. Ezek a típusok 40 - 95 Ah-ig bezárólag léteznek és a kivezetésük szerint vékony sarus, illetve vastag sarus változatban is kaphatók.
Vékony sarus akkumulátorok között csak 2 típus létezik, ezeknek a saru átmérője kb. 1,5 cm. A többi, vastag sarus akku sarujának átmérője kb. 2 cm. A saruknak az a jellemzője, hogy a pozitív egy picit mindig vastagabb, mint a negatív saru, így elkerülhető a polaritás felcserélése. Ránézésre egyértelműen látható, hogy melyik a pozitív, illetve negatív kivezetés.
Az amperórát tekintve eltérések itt is előfordulhatnak, gyártótól függően.
Azt, hogy a távol-keleti autókba milyen akkumulátort kell szerelni, az szinte eldönthetetlen látatlanban, mivel típusonként ugyanabban az évben gyártott autókban is lehetnek különbségek a ház típusát es az edény méretét tekintve.
Másrészt a bal és jobb pozitívos akkumulátorok egyaránt jelen vannak minden típusnál. A 60 Ah-ás kategóriából általában jobb + a gyakoribb, 70 Ah-nál pedig a bal +, 100 Ah-nál a bal + és jobb + egyaránt gyakori.
Az akkumulátor élettartama csak némileg függ a felépítésétől. Ha az autó töltési rendszere nem megfelelően működik és ennek okán vagy túl alacsony vagy túl magas feszültséggel tölt, akkor még a legmagasabb kategóriájú akkumulátor is tönkre mehet idő előtt. Ezért fontos rendszeresen megvizsgáltatni az autó elektromos rendszerét.
A start-stop rendszernél jellegzetesség az akkumulátor erőteljes igénybevétele, mivel gyakran terhelődik, majd intenzíven töltődik. Ez a jelenség savrétegződést okozhat. A sok újraindítás által gyakran nagy áram kerül felvételre az akkuból és ezt a generátor próbálja visszatölteni addig, amíg az akkumulátor töltési feszültsége engedi. Az ilyen típusú terhelést jól bírják az AGM akkumulátorok és ideális esetben akár 6-7 évig is megfelelően működhetnek. Az EFB akkumulátorok is kiválóan alkalmazkodnak a start-stop rendszerű autók általi nagyobb terheléshez és még a rázkódást is jobban bírják, mint a hagyományos felépítésű akkumulátorok.
Amennyiben az akkumulátor az élete vége felé közelít egy start-stop rendszerrel szerelt autóban, azt onnan lehet tudni, hogy a start-stop rendszer már nem működik megfelelően. Bizonyos autótípusok esetében a műszerfalon megjelenik egy jelzés, hogy nem működik jól a start-stop rendszer, ami az akkumulátor nem megfelelő állapotának köszönhető.
Amennyiben szükségessé válik az akkumulátor cseréje a start-stop rendszerű autókban, akkor az eredetileg EFB akkumulátorral szerelt gépjárműbe tehetünk AGM és EFB akkumulátort is. Amennyiben az autóban eredetileg AGM akkumulátor volt, azt kizárólag AGM akkumulátorral lehet pótolni.
Hagyományos típusú akkumulátort tenni egyáltalán nem ajánlott start-stop rendszerrel szerelt autóba. A cserét ajánlott szakemberrel elvégeztetni, aki rendelkezik a cseréhez szükséges műszaki feltételekkel és a szükséges eszközökkel. Ha az akkumulátor már az élete vége felé közelít, akkor a generátor folyamatosan túltölti egy kicsit a rendszert. Ez az állapot az akkumulátor cseréje után is fennmaradna, ami az akkumulátor idő előtti meghibásodásához vezethet. Ezért fontos, hogy a megfelelő számítógépes segédlettel történjen az akkumulátor csere, így azután is megfelelően működik az autó és az akkumulátor is. A csere közben pót akkumulátor vagy beépített memória védelemmel ellátott eszközök gondoskodnak róla, hogy az autó beállításai megmaradjanak a csere után is pl. rádió. Ez a szolgáltatás az Akkubox üzletünkben (1046 Budapest, Újpest, Kiss Ernő utca 2.) is elérhető.
Amennyiben szükségessé válik, az AGM-es akkumulátort kizárólag ilyen típusú akkumulátorok töltésére tervezett akkumulátor töltővel szabad tölteni. Ilyen pl. az Akkubox választékában is szereplő, az AGM akkumulátorok töltésére kifejlesztett töltő, a CTEK - CT5 START/STOP EU akkumulátor töltő illetve a Bosch C3 akkumulátor töltő.
Az EFB akkumulátort a hagyományos akkumulátorokhoz kifejlesztett töltőkkel is lehet tölteni, például a CTEK - MXS 5.0 akkumulátor töltővel.
Az AGM és EFB akkumulátornál is előfordulhat a szulfátosodás problémája. Amikor a feszültség 12,6 V-ra csökken, akkor már érdemes lehet tölteni az akkumulátort. Az AGM Start-Stop akkumulátort egy kicsit több mint 14,4 V-tal lehet tölteni. Az áramerősséget tekintve (Amper) viszont a kapacitásának csak az 1/10 részével, tehát egy 55 Amperórás akkut 5,5 Amperrel kell tölteni. Kisebb Amperszámmal is lehet tölteni, de akkor egyértelműen lényegesen több idő kell a feltöltéshez. Egy 12 V-os akkuban 6 cella van, cellánként hivatalosan 2,1 Volt.
Nyugalmi állapotban egy teljesen feltöltött akku feszültsége 12,6 V. Ekkor adja le azt az indító áramot amperben (A), európai normában számítva (EN), ami az akkumulátoron fel van tüntetve. Ezt az értéket -18 °C –on tartania kell 30 másodpercig. Frissen töltve az akkumulátor kapocsfeszültsége 13 V felett is lehet, (ilyenkor az indító áram is nagyobb), viszont rövid időn belül visszaesik 12,6 V-ra. Amennyiben az akkumulátor feszültsége 10,5 V alatt van, akkor az akkumulátor egy mélykisült állapotba kerül. Ha az akkumulátor még garanciális, abban az esetben is ez az állapot garancia vesztéssel jár. Ebből a mélykisült állapotból nagyon nehéz visszahozni egy akkumulátort, főleg akkor, ha már idősebb.
Egy teljesen lemerült akkut minimum 24 órán keresztül kell tölteni, a félig lemerültet 12 órán át, stb. Az autóban való használat közben az akkumulátor generátorral való töltése akkor optimális, ha 13,8 és 14,4 V között van az érték. Ha ezalatt az érték alatt van, akkor a generátor töltése alacsony, javításra szorul, az akku előbb-utóbb le fog merülni.
FONTOS! A generátorral nem lehet akkut tölteni!
A generátor az akkut csak szinten tartja. A generátor csak azt az áramot tölti vissza az akkuba, amit az előző indításnál elhasznált. Utána a feszültségszabályozó levezérli a generátort szintentartó, csepptöltő üzemmódba. Ez azért van, mert ha egy teljesen feltöltött akkuval hosszabb útra indulunk és a feszültségszabályozó nem kapcsolna le, akkor az akku fel is robbanhatna. Tehát, ha egy akku 50 %-ban lemerült, de még beindítja a motort, a generátor csak 50 %-ig fogja visszatölteni. Ha az akku 40 % alatt van, már nem képes beindítani az autót. -5 °C alatt az akku kapacitása mindenképpen 10 %-ot csökken. Ha rövid utakat megy az autó (5 km alatti távolság), a generátor nem tudja visszatölteni az indításnál elvesztett áramot. A visszatöltés min. 15-20 perces működés mellett lehetséges. Ha az autó rövid távokat megy, akkor az akku előbb-utóbb le fog merülni.
Az akku -5°C alatt nem képes töltést felvenni. Tehát téli használatban a visszatöltési idő megnő, mivel a motornak fel kell melegednie ahhoz, hogy az akku rendeltetésének megfelelően tudjon működni. Ha az autót ritkán használják pl. a hétvégi autósok, akkor az akku-előbb utóbb le fog merülni.
Ha az autó álló helyzetben készenléti (stand by) állásban van, a rejtett fogyasztók akkor is működnek, így az akku folyamatosan merül. Rejtett fogyasztó lehet pl.: riasztó, előlapos rádió, autó computer, egyéb villogó ledek, stb.
Az AGM és EFB akkumulátort szükség esetén ugyanúgy be lehet bikázni mint a hagyományos akkumulátorokat. Ehhez is talál megfelelő eszközt az Akkubox választékában a GYSpack Pro bikázót.
A nagy, ismert akkumulátor gyártó cégek, akik a Varta, Exide márkákat gyártják, mind gyártanak AGM és EFB akkumulátorokat is a start-stop rendszerrel szerelt autókba. A gyári akkumulátorok természetesen mind a prémium termékcsaládból származnak, ezért sem ritka az az eset, hogy egy gyári akkumulátor megfelelően működik akár 10 évig is. Azt viszont érdemes tudni, hogy hiába veszünk sokkal több pénzért gyári akkumulátort az eredeti helyére, az már nem fog annyi ideig tartani, mivel az autó elektromos rendszere is használódik, öregszik, tehát nagyobb a vezetékek ellenállása. Ezért szoktuk javasolni a gyári minőségű prémium akkumulátorokat, mint például a Varta Silver Dynamic AGM akkumulátor márka, ami az árát tekintve töredéke a gyári akkumulátornak, viszont tudásszintje azonos.
Kedvezőbb ára van, de a minősége kiváló a csak az Akkubox választékában szereplő Kraftmann AGM és EFB akkumulátoroknak.
Az akkumulátoroknál minél több az egy cellában lévő lemezek száma, annál nagyobb az akku kapacitása, az amperóra (Ah) és az indítóáram Amper (A) száma. Az indítóáram rövidítése EN ( Európai Norma ). Ha az autó indítómotorja hibátlan állapotban van, egy benzines autó még a nagy hidegben is maximum 150 Ampert kér az akkumulátortól. Diesel motor esetében ez maximum 250 Amper lehet. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb akkumulátor pl. egy 35 Ah-ás 300 A EN indítóáramú akku is képes beindítani akár egy diesel motort is. A diesel motorhoz azért ajánlunk minimum 70 Ah-ás akkut 600 A EN indítóárammal, mert ha 35 Ah-ról indítunk és azonnal leállítjuk a motort, másodszorra biztos nem fog már elindulni az autónk. Tartalék áramnak mindenképpen maradnia kell az akkumulátorban.
Ezen kívül -5 °C fog alatt az akku kapacitása csökken, ráadásul még izzítani is kell. Ezzel egyidőben a gyújtásnál beindul a ventilátor, a rádió, a klíma, esetleg a világítás és ezek összességében eléggé leterhelik az akkumulátort és még ezek után kell megforgatni egy hideg diesel motort. Benzines motornál izzításra szükséges idő nincs, tehát gyújtás után rögtön indíthatunk, így kevésbé terheljük akkumulátorunkat és még az indítómotor sem kér akkora áramot, mint egy diesel autó esetében.
FONTOS! Minél nagyobb akkumulátor van az autónkban, annál kevésbé van terhelve, így annál hosszabb lesz az élettartama.
Akkumulátor bolt Budapest? Itt mindent megtalálsz!
Hogyan működik a start-stop akkumulátor?
A legjobb start-stop akkumulátorok 2023-2024-es szezonban
Start-stop akkumulátorok vs. hagyományos akkumulátorok: Mi a különbség?